Logopedia. Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise

Carolina Bodea Hațegan
Editura: Editura Trei
Cod: trei
Aparitie: 2016
Coperta: plastefiata lucios
Nr. de pagini: 640
Format: 15x21 cm
ISBN: 978-606-719-722-8
Disponibila in limita stocului
Pret nou:
59,00 Lei
   65,00 Lei
Economisesti 6,00 Lei
-+

Limbajul, ca funcţie psihică specific umană, se află la confluenţa mai multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia, psihopedagogia specială, logopedia. Tulburările sale, fie că sunt de natură organică, funcţională sau psihologică, restrâng capacitatea de comunicare a individului şi, implicit, viaţa lui socială.


În cartea de faţă, pornind de la modelele explicative ale tulburărilor de limbaj şi prezentând metode de evaluare şi intervenţie a căror eficacitate a fost demonstrată ştiinţific, autoarea realizează o deschidere spre tulburările emoţionale, comportamentale, de învăţare şi nu numai, încadrându-le în contextul mai larg al mentalului uman.


Propunând direcţii concrete de evaluare şi intervenţie în cazul unor tulburări ale limbajului precum dislalia, bâlbâiala, rinolalia, dizartria, afazia, tulburările de voce, întârzierea în dezvoltarea limbajului, această carte are o importantă latură practică, îmbogăţind literatura de specialitate printr-un demers inovator şi binevenit.




Carolina Bodea Hațegan este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Dintre lucrările publicate menționăm: Fluența verbală. Direcții teoretice și aplicații psihopedagogice (volum coordonat împreună cu Dorina Talaș), Tulburări de voce și vorbire, Abordări structuralist-integrate în terapia tulburărilor de limbaj și comunicare.


Cuprins


Prefaţă

Capitolul I. Tulburările de limbaj şi comunicare — modele explicative şi direcţii de clasificare

1. Scurt istoric privind domeniul tulburărilor de limbaj şi comunicare

2. Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului şi a comunicării

3. Circumscrierea domeniului terapiei tulburărilor de limbaj şi comunicare

4. Modele de abordare a tulburărilor de limbaj şi comunicare

5. Criterii diagnostice în tulburările de limbaj şi comunicare reunite la nivelul principalelor

manuale de diagnostic

6. Modelul diagnostic propus de Guţu (1974)

7. Abordare conclusivă

Bibliografie


Capitolul II. Limbajul — abordări multidimensionale

1. Limbajul — perspectivă lingvistică

2. Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator şi ale analizatorului verbo-auditiv

3. Vocea umană şi tulburările de voce

4. Elemente de fizică în abordarea limbajului

5. Abordare conclusivă

Bibliografie

Anexa I. Cuvinte cu scriere fonologică

Anexa II. Cuvinte complexe 

Anexa III. Cuvinte simple din punct de vedere fonologic


Capitolul III. Dislalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie

1. Delimitări conceptuale

2. Factori de risc şi cauze ale tulburării dislalice

3. Tipuri de tulburări dislalice

4. Direcţii de evaluare

5. Direcţii de intervenţie

6. Abordare conclusivă

Bibliografie

Anexa I. Fişă de examinare logopedică complexă

Anexa II. Fişă de examinare logopedică

Anexa III. Fişă de examinare logopedică complexă


Capitolul IV. Dizartria. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie

1. Delimitări conceptuale

2. Etiologia tulburării dizartrice

3. Simptomatologia tulburării dizartrice

4. Direcţii de diagnostic diferenţial

5. Tipuri şi forme ale tulburărilor dizartrice

6. Demersul de evaluare

7. Demersul de intervenţie

8. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică 

9. Prezentare studiu de caz

10. Abordare conclusivă

Bibliografie


Capitolul V. Rinolalia. Particularităţi ale demersului de evaluare şi intervenţie

1. Aspecte introductive. Delimitări conceptuale

2. Etiologia tulburărilor rinolalice

3. Date din embriogeneză relaţionate cu despicăturile labio-maxilo-palatine

4. Despicăturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis) 

5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 

6. Implicaţiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. Manifestări clinice

7. Formele de rinolalie şi specificul acestora

8. Direcţii terapeutice

9. Instrumentar utilizat în evaluare şi intervenţia în tulburările rinolalice

10. Abordare conclusivă

Bibliografie


Capitolul VI. Tulburările de ritm şi de fluenţă. Bâlbâiala

1. Delimitări conceptuale

2. Forme ale tulburărilor de ritm şi fluenţă

3. Bâlbâiala — tulburare de ritm şi fluenţă

4. Bâlbâiala — demersuri de evaluare şi intervenţie

5. Demers psiholingvistic integrat de evaluare şi intervenţie în contextul bâlbâielii — model de bună practică

6. Abordare conclusivă

Bibliografie

Anexa I. Fişă de examinare logopedică (pentru utilizare în contextul bâlbâielii) (propusă de Bodea Haţegan, 2015)


Capitolul VII. Afazia. Delimitări simptomatologice, direcţii de evaluare şi intervenţie

1. Delimitări conceptuale

2. Etiologie

3. Direcţii de diagnostic diferenţial

4. Particularităţile tulburărilor afazice

5. Clasificarea afaziilor şi descrierea acestora

6. Incidenţa şi prevalenţa afaziei

7. Direcţii de evaluare a persoanei care prezintă afazie

8. Direcţii terapeutice în contextul afaziei la adult

9. Pronosticul în afazie şi factorii care modelează formularea acestui pronostic

10. Afazia la copil

11. Abordare conclusivă

Bibliografie


Capitolul VIII. Tulburările de voce — aspecte teoretice şi aplicaţii practice

1. Actul fonator. Aspecte introductive

2. Tulburarea de voce — semn sau/şi simptom al unei boli sau tulburări 

3. Etiologia tulburărilor de voce

4. Tipuri de tulburări de voce

5. Direcţii de evaluare a tulburărilor de voce. Instrumentar utilizat

6. Demersul terapeutic

7. Abordare conclusivă

Bibliografie


Capitolul IX. Întârzierea în dezvoltarea limbajului. Prevenţie, diagnostic şi intervenţie

1. Delimitări conceptuale

2. Factorii de risc şi cauzele apariţiei întârzierii în dezvoltarea limbajului

3. Semne şi particularităţi ale întârzierii în dezvoltarea limbajului

4. Direcţii de diagnostic diferenţial

5. Direcţii de evaluare

6. Direcţii de intervenţie

7. Concluzii

Bibliografie

Anexa I. Scala de dezvoltare auditivă: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea limbajului receptiv, a percepţiei auditive şi a memoriei auditive)

Anexa II. Fişă de evaluare a limbajului (intervalul de vârstă 6–7 ani)

Anexa III. Listă cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte — T50

Comenteaza

Nota: Codul HTML este citit ca text!
    Mica           Mare

Din aceeasi categorie

OFERTA! Carti pt. Copii (PDF)

© 2018 Editura Andreas. Toate drepturile rezervate.

S.C. IVO PRINT S.R.L.